• The GiftBot 2.0 Launch Giveaway Extravaganza has come to a close with an astounding 8073 games given away to the community by 696 members, a huge success thanks to you! The gifting now continues with more official prizes in the new Gaming Giveaways |OT|. Leftover Steam codes are also being given away to the PC Gaming Era community.

DutchERA |OT| Holland ≠ Netherlands

daxy

Member
Oct 25, 2017
8,006
Ik zag onlangs een zin zoals deze en ik weet niet zeker hoe ik het correct zou moeten ontleden. Vraag me niet waarom ik hierover nadenk :')

"De familie Jansen zijn onze nieuwe buren."

Wat is het onderwerp? --> Wie/wat zijn? --> De familie Jansen.
Wat is het lijdend voorwerp? --> Wie/wat zijn de familie Jansen? --> Onze nieuwe buren.
Tegelijkertijd zou je ook logische antwoorden krijgen als je het OW en LV wisselt in de vragen.

Maar het onderwerp en persoonsvorm moeten in ieder geval het zelfde getal zijn, toch? (Congruentie)
Dus het onderwerp zou "onze nieuwe buren" moeten zijn... Maar om de een of andere reden voelt dat een beetje raar. Intuitief zou ik eerst "de familie Jansen" hebben gezegd.

Dan kan je ook nog een zin zoals deze bedenken:
"Jan is mijn nieuwe buurman."

Hierin zou ik zeggen dat Jan het onderwerp is... Maar dat is bijna dezelfde zin als de vorige en toch verandert het onderwerp. Hierin kun je ook weer bij het benoemen van de zinsdelen het OW en LV veranderen en passende antwoorden krijgen.

Als iemand hier inzicht in zou kunnen geven, zou ik dat op prijs stellen :D

Notorious Roy

Member
Oct 27, 2017
330
Ik zag onlangs een zin zoals deze en ik weet niet zeker hoe ik het correct zou moeten ontleden. Vraag me niet waarom ik hierover nadenk :')

"De familie Jansen zijn onze nieuwe buren."

Wat is het onderwerp? --> Wie/wat zijn? --> De familie Jansen.
Wat is het lijdend voorwerp? --> Wie/wat zijn de familie Jansen? --> Onze nieuwe buren.
Tegelijkertijd zou je ook logische antwoorden krijgen als je het OW en LV wisselt in de vragen.

Maar het onderwerp en persoonsvorm moeten in ieder geval het zelfde getal zijn, toch? (Congruentie)
Dus het onderwerp zou "onze nieuwe buren" moeten zijn... Maar om de een of andere reden voelt dat een beetje raar. Intuitief zou ik eerst "de familie Jansen" hebben gezegd.

Dan kan je ook nog een zin zoals deze bedenken:
"Jan is mijn nieuwe buurman."

Hierin zou ik zeggen dat Jan het onderwerp is... Maar dat is bijna dezelfde zin als de vorige en toch verandert het onderwerp. Hierin kun je ook weer bij het benoemen van de zinsdelen het OW en LV veranderen en passende antwoorden krijgen.

Als iemand hier inzicht in zou kunnen geven, zou ik dat op prijs stellen :D
Misschien helpt dit je?

Syagrius

Member
Apr 23, 2019
108
Haha wellicht, alleen hoor je er niks meer van en het is nou niet dat ik GeenStijl hoog heb zitten en die site vaak bezocht. Ik was vooral verrast dat een dergelijke site kan blijven bestaan zeg maar :)
Een blog onderhouden kost ook niets. Laatste paar jaar hebben ze nog een paar 'primeuren' gehad met verkeerde vergoedingen van het Europarlementariërs, dat ""penthouse"" van Pechtold en het Oekraïnereferendum. Ik zou ze niet missen though, heeft al lang geen waarde meer.

Oct 25, 2017
1,491
daxy Omdat het een Anglicisme is. Simpelweg omdat het grammaticaal niet geheel incorrect is, betekent dat nog niet dat de syntax als "natuurlijk" zou worden opgevat.

Net zoals onze syntax in het Engels hier op dit forum (en voorheen op gaf) ook niet een natuurlijk lopend Engels is. En sterker nog, op neogaf was het vaak duidelijk dat iemand over 'moeilijke dingen' wilden praten in de context van de 2016 verkiezing, met een syntax die je verkrijgt als je (ondanks een zeer hoog niveau van beheersing) nog steeds aan het vertalen bent vanuit Russisch. Net zoals wij met zijn allen nog steeds 'ergens' vanuit Nederlands naar Engels gaan, of erger, vanuit Engels naar Nederlands zoals in die zin dus het geval is.

Je merkt het ook als je recente literatuur leest versus oudere literatuur. Een boek zoals "Dit Zijn De Namen" heeft bijvoorbeeld heel duidelijk 'vreemde' zinsstructuren op sommige plekken omdat de schrijver bewust of onbewust al vooruit aan het lopen is op een vertaling in het Engels.

Maar goed, dat is maar mijn mening natuurlijk.

En 7th : Hoe de fuck kun je niet weten dat al die rechtse promotie shit (geenstijl, pownews, etc) nog steeds bestaat? Ik kom er hier bijna niet weg van. :'(

Firemind

Member
Oct 25, 2017
8,274
Ik weet niet eens wanneer je de of het moet gebruiken joh.

Met werkwoorden verleden tijd en voltooide deelwoorden heb je tenminste 't kofschip!

OP
OP
7threst

7threst

Member
Oct 25, 2017
1,756
Netherlands
daxy Omdat het een Anglicisme is. Simpelweg omdat het grammaticaal niet geheel incorrect is, betekent dat nog niet dat de syntax als "natuurlijk" zou worden opgevat.

Net zoals onze syntax in het Engels hier op dit forum (en voorheen op gaf) ook niet een natuurlijk lopend Engels is. En sterker nog, op neogaf was het vaak duidelijk dat iemand over 'moeilijke dingen' wilden praten in de context van de 2016 verkiezing, met een syntax die je verkrijgt als je (ondanks een zeer hoog niveau van beheersing) nog steeds aan het vertalen bent vanuit Russisch. Net zoals wij met zijn allen nog steeds 'ergens' vanuit Nederlands naar Engels gaan, of erger, vanuit Engels naar Nederlands zoals in die zin dus het geval is.

Je merkt het ook als je recente literatuur leest versus oudere literatuur. Een boek zoals "Dit Zijn De Namen" heeft bijvoorbeeld heel duidelijk 'vreemde' zinsstructuren op sommige plekken omdat de schrijver bewust of onbewust al vooruit aan het lopen is op een vertaling in het Engels.

Maar goed, dat is maar mijn mening natuurlijk.

En 7th : Hoe de fuck kun je niet weten dat al die rechtse promotie shit (geenstijl, pownews, etc) nog steeds bestaat? Ik kom er hier bijna niet weg van. :'(
Ik volg het niet, collega's ook niet, en om eerlijk te zijn lach ik mensen weg die zweren bij dergelijke "nieuws" sites.

Oct 25, 2017
1,491
Ik zie geen afbeelding, maar ik neem aan dat het zoiets is als die anti-abortus flyer die ik ineens tegenkwam. Had echt zoiets van "WTF is dit".

Syagrius

Member
Apr 23, 2019
108
Jezus, ik ga zowat over mijn nek hier. Zeg me dat mensen echt niet zo dom zijn. Ik bedoel TPO, ik dacht echt eerst met een soort De Speld te maken te hebben. Ik kon er echt keihard om lachen. En toen bleek het serieus te zijn....
Ik zie mensen weleens serieus linken naar TPO, 1 miljoen unieke bezoekers p/m ook. Dus ja.
Ik zie geen afbeelding, maar ik neem aan dat het zoiets is als die anti-abortus flyer die ik ineens tegenkwam. Had echt zoiets van "WTF is dit".
Huh?

Firemind

Member
Oct 25, 2017
8,274
Ik had ook iets van "Huh?" toen ik gisteren in het centrum van Utrecht was. Er was blijkbaar een pro life mars de hele binnenstad aan het ontregelen. Ze hadden borden als 'elke leven telt' en 'ik ben pro life in 2019'. Ik had het te doen met de vele kinderen die meeliepen. Was ook grappig om te zien hoe een vrij progressieve stad als Utrecht tegen de menigte inging. Kregen de hele tijd commentaar van vrouwen die langs liepen en fietsten en alles wat ze terug deden was hun duimen omhoog houden haha.