• Ever wanted an RSS feed of all your favorite gaming news sites? Go check out our new Gaming Headlines feed! Read more about it here.
  • We have made minor adjustments to how the search bar works on ResetEra. You can read about the changes here.

Strafer

The Flagpole is Wider
Member
Oct 25, 2017
29,370
Sweden
Vet inte hur det är hos er men när jag nyss gick ut från jobbet var det som en vägg av värme slog mig i ansiktet.
 

waterpuppy

Too green for a tag
Member
Jul 17, 2021
1,818
Har suttit med fläkten riktad mot mig hela helgen. Ser inte fram emot elräkningen sen men det går ju inte att överleva denna värmen annars!
 

Strafer

The Flagpole is Wider
Member
Oct 25, 2017
29,370
Sweden
Skulle precis gå och rösta, kommer till lokalen och ser en lång jävla kö...en kö? aldrig varit med om en kö förut.

vände och gick hem igen.

vafan är det som händer
 

ResetGreyWolf

Member
Oct 27, 2017
6,427
Skulle precis gå och rösta, kommer till lokalen och ser en lång jävla kö...en kö? aldrig varit med om en kö förut.

vände och gick hem igen.

vafan är det som händer

Du skulle ha förtidsröstat om du inte ville köa :) Det är värt att spendera någon timme av ditt liv för att använda din demokratiska rätt att bestämma hur landet kommer styras. Detta val kommer att bli extremt jämnt, sannolikt kommer den vinnande regeringen vinna med endast några tusen röster marginal.

Rösta.
 

jolenar

Member
Apr 2, 2019
76
Skulle precis gå och rösta, kommer till lokalen och ser en lång jävla kö...en kö? aldrig varit med om en kö förut.

vände och gick hem igen.

vafan är det som händer
Vart skulle du rösta? Vill minnas att du fortfarande kan "förtidsrösta" och då kan du ta vilken lokal som helst, men jag kanske minns fel?

När jag bodde på landet fanns det bara ett ställe i byn att rösta så då fick man vänta i en kö men sen jag flyttade till strax utanför Sthlm så har det alltid varit flera lokaler och korta köer.

Ska gå och rösta på eftermiddagen så vi får se hur det ser ut då denna gång.
 

ResetGreyWolf

Member
Oct 27, 2017
6,427
Vart skulle du rösta? Vill minnas att du fortfarande kan "förtidsrösta" och då kan du ta vilken lokal som helst, men jag kanske minns fel?

När jag bodde på landet fanns det bara ett ställe i byn att rösta så då fick man vänta i en kö men sen jag flyttade till strax utanför Sthlm så har det alltid varit flera lokaler och korta köer.

Ska gå och rösta på eftermiddagen så vi får se hur det ser ut då denna gång.

När du förtidsröstar kan du rösta i vilken vallokal som helst, men röstar du på valdagen, alltså idag, så måste du rösta i lokalen för ditt valområde.
 

jolenar

Member
Apr 2, 2019
76
När du förtidsröstar kan du rösta i vilken vallokal som helst, men röstar du på valdagen, alltså idag, så måste du rösta i lokalen för ditt valområde.

Hmm tyckte jag läste att om man har sitt valkort och befinner sig i t.ex en annan stad på valdagen så ska det gå att rösta ändå. Ska se vad jag hittar.

Edit: Så här står det på val.se "

Om du inte kan rösta i din vallokal

Du kan då rösta i en lokal för förtidsröstning som har öppet på valdagen den 11 september."

Så är det sjuk kö så kan man ju kolla om det finns en lokal för förtidsröstning i närheten som är öppen.
 

ResetGreyWolf

Member
Oct 27, 2017
6,427
Hmm tyckte jag läste att om man har sitt valkort och befinner sig i t.ex en annan stad på valdagen så ska det gå att rösta ändå. Ska se vad jag hittar.

Hmm, i och för sig, du har nog rätt. Du kan rösta i särskilda förtidsröstningslokaler även på valdagen. Så ett lite färre antal lokaler du kan välja mellan, men det stämmer nog att du har en del alternativ ändå.
 

Paganmoon

Member
Oct 26, 2017
5,586
vart lite kö i min vallokal, fast den försvann när alla förstod att det var tre olika valdistrikt åt lite olika håll och vi splittrades ut. Vart väldigt länge sen jag röstade på valdagen.
 
Last edited:

zeknurn

Member
Oct 25, 2017
1,270
Hos mig var det också kö för första gången. Folk verkade ta längre tid på sig att ta valsedlar nu pga båset för det. Om man hade valsedlar med sig kunde man skippa kön men det var ingen som hade det.
 

ResetGreyWolf

Member
Oct 27, 2017
6,427
38°C ? Please, tell me you are in Scania and not anywhere else further north.

Hi Sweden-Era.

I don't know what you mean by "Scania" (it's the name of a company), but it was indeed around that temperature in most parts of middle and southern Sweden in late July this year, though for the most part it was a couple of degrees below that. Still an insanely warm summer.
 

eonden

Member
Oct 25, 2017
17,084
I don't know what you mean by "Scania" (it's the name of a company), but it was indeed around that temperature in most parts of middle and southern Sweden in late July this year, though for the most part it was a couple of degrees below that. Still an insanely warm summer.
I assume he means Skåne, as it is said as Scania in many languages (and Scania as a company owes it name to Skåne the region).
 
Oct 4, 2021
174
I don't know what you mean by "Scania" (it's the name of a company), but it was indeed around that temperature in most parts of middle and southern Sweden in late July this year, though for the most part it was a couple of degrees below that. Still an insanely warm summer.
This is unbelievable. I used to study in Sweden in the late 00s and we never had temperatures above 28°C. I arrived in August and left in June of the next year but still. This is bone-chilling, and no, that's not a pun.
I assume he means Skåne, as it is said as Scania in many languages (and Scania as a company owes it name to Skåne the region).
Yes!

I have very fond memories of Sweden. I don't want to see this land be altered.
 
Last edited:

Strafer

The Flagpole is Wider
Member
Oct 25, 2017
29,370
Sweden
Sådär.

Tydligen ett nytt system hur det funkar. Gick väl relativt fort, fick vänta ca 30 minuter. Fint väder iaf.

Sen hamna man säkert med i TV för SVT var där.
 

NotLiquid

One Winged Slayer
Member
Oct 25, 2017
34,762
Köade inte längre än 5 minuter i vår lokal runt när jag var där circa 14:00, sen när jag lämnade började alla flocka in.
 

Styrman

Member
Nov 7, 2017
485
Jag förtidsröstade förra veckan.
Var en del folk, men gick fort.

Däremot var det ett jäkla lirkande för att få ner valsedlarna i kuverten inne i båset. Var tydligen många där som upplevde samma problem för de flesta nämnde det när de lämnade in kuverten för att legitimera sig.