• Ever wanted an RSS feed of all your favorite gaming news sites? Go check out our new Gaming Headlines feed! Read more about it here.
  • We have made minor adjustments to how the search bar works on ResetEra. You can read about the changes here.
Oct 26, 2017
2,316
Ah nice. Pearl Jam två kvällar på rad är ju inte fel:) Själv bara sett dom live två gånger, första gången i Hyde Park på Hard Rock Calling i 2010, och senast 2014 i Oslo. Hade gärna sett dom fler gånger.

Ryktas om ny Europaturné i sommar efter deras Sydamerika-tripp. Passa på.

Valde Dublin/Rock Wercher/Berlin 2010 och Amsterdam x2/Stockholm 2014. Hade gärna åkt på Oslo-spelningarna både 2012 och 2014. Men svårt få till.
 
Oct 26, 2017
2,316
Alla här inne borde äta mer veg och mindre kött. Hur bra än pållen mått.

Var ett föredöme för framtida generationer.

Var femte ung tjej väljer bort kött i Sverige. Dags för er grabbar att odla lite empatiska och moraliska balls också.

9ff82a0389f4e2887647cc5c9671a5d2--why-vegan-animal-quotes.jpg
 

Paganmoon

Member
Oct 26, 2017
5,586
Ryktas om ny Europaturné i sommar efter deras Sydamerika-tripp. Passa på.

Valde Dublin/Rock Wercher/Berlin 2010 och Amsterdam x2/Stockholm 2014. Hade gärna åkt på Oslo-spelningarna både 2012 och 2014. Men svårt få till.

Ooooh, det ska kollas upp. hoppas det är i närheten av framsidan.

Angående köttets vara eller icke vara, så ja, kött är ju gott, men har faktiskt dragit ner på konsumtionen en hel del, köpt lite veggo-mat och lagat hemma, funkar ok, men gillar inte helt "ersättningsmaten", typ Vegan-chorizos, förvisso ok smak o allt, men helt annan konsistens, så blir liksom inte samma sak.
 

ResetGreyWolf

Member
Oct 27, 2017
6,431
Well, om det verkligen inte är sarkasm, så ett tips: du kommer aldrig lyckas övertyga någon att göra någonting om du börjar din argumentation med ett pretentiöst "alla här inne borde..."
 

Sgtpepper89

Member
Oct 26, 2017
1,069
Sweden
Köper bara vegetariska ersättningsvaror för kött hemma, spela roll när man endå går lös med kryddor och såser, jag lagar mest soppor och grytor. Nu när man är van tänker jag inte på skillnaden. Fuskar dock då jag ibland tar kött på resturanger och även äter fisk, skaldjur och ägg hemma.
 

Liljagare

Banned
Oct 28, 2017
616
Tänker lite på det, men älgen och vildsvinen, det går ner iaf. :)

Med en massa grönsaker..

Nu är det ju svampsäsong, så det blir en hel del pasta, trattkantarelllasagn är mumma! Kantarell och taggsvamps soppa värmer gott under höstens mörka timmar.

Med lite bacon i.. :P
 

Kompis

Member
Oct 27, 2017
1,021
Hoppas att supporten kan hjälpa dig. Detta hände mig sent förra året, någon hade kommit åt mitt konto och av någon anledning blev min IP bannad. Supporten kunde inte hjälpa mig då. Byter man hårdvara så får man ibland nytt IP. Jag löste det genom att byta router under en dag och nästa dag bytte jag tillbaks, då hade jag fått ett nytt IP av Telia.

Hmm, inte fått något svar från supporten men allting funkar som vanligt idag igen. Mystiskt :o
 

Sgtpepper89

Member
Oct 26, 2017
1,069
Sweden
Ja blev lite sugen på att köpa hem en sån där blandad viltlåda på 10kg. Men sicken misär det är att ha en pytteliten frys. :<

Vilt>lamm>nöt. Har knappt ätit fläsk på 3 år. (bacon med tabasco räknas inte, no shame! )
 
Oct 26, 2017
2,316
Well, om det verkligen inte är sarkasm, så ett tips: du kommer aldrig lyckas övertyga någon att göra någonting om du börjar din argumentation med ett pretentiöst "alla här inne borde..."
Inte försökt övertyga. Pretentiöst känns som fel ord i sammanhanget.


Och nu över till något helt annat.

Köpte en biljett till Foo Fighters Ullevi-spelning. Men känner inte pepp. Sett dem 2005 och 2010. Och 2010 var det betydligt roligare att se öppningsbandet Band of Horses än greatest-hits-jukeboxen Foo Fighters.

Men men...
 
Oct 26, 2017
2,316
Och så ringde min chef på jobbet jag avslutade i torsdags och sa att det saknades reflexvästar på kråkorna i en tagning. Så nu måste jag sitta och rita reflexvästar resten av kvällen och skämmas för mitt jävla slarv.

Nån som har tips på en spelpod, som inte är Giant Beastcast eller Easy Allies pod som man kan lyssna på under tiden?
 

Rösti

Member
Oct 25, 2017
801
Vegetarisk och vegansk mat gillar jag, och brukar äta av märkena Anamma och Oumph! ofta:

4501907kdv.png


oumph-pure-stripe_700hfkro.png


Oumph! fungerar väldigt bra i grytor.
 

Kamaji

Member
Oct 27, 2017
60
Malmö, Sweden.
Oumph och Tzay är fett nice.

Är det någon mer som gillar Tempeh? Typ ett block av fermenterade sojabönor med väldigt fast konsistens och nötig smak. Sjukt gott att marinera och steka med lite grönsaker. Brukar kosta typ 20kr för 400 gram på valfri asiatlivs.

Är för övrigt sjukt sugen på att beställa hem ett halvt lamm/massa lammdetaljer.
 

Keen

Member
Oct 29, 2017
110
Tjäna!

Är inte vegan el vegetarian, men är väldigt intresserad av att testa impossible burger.
 

ResetGreyWolf

Member
Oct 27, 2017
6,431
I Östasien existerar in princip inte vegetarianism som koncept. Många som kommer hit som vegetarianer lägger snabbt ner det då det är nästan omöjligt. Det värsta med Japan är priset på frukt, vilket är galet högt. Saknar vindruvor så mycket, men det är lite för dyrt för min budget ^^'
 

rostad

Member
Oct 27, 2017
147
Wow, känner igen några namn från det andra forumet här, visste inte att ni va svenskar! Trevligt!

Hade konto där men skrev inte så mycket utom i fisketråden. Någon här som gillar att fiska gädda?
 
Oct 26, 2017
2,316
I Östasien existerar in princip inte vegetarianism som koncept. Många som kommer hit som vegetarianer lägger snabbt ner det då det är nästan omöjligt. Det värsta med Japan är priset på frukt, vilket är galet högt. Saknar vindruvor så mycket, men det är lite för dyrt för min budget ^^'

Vad kostar en ask med 500g?

Vad kostar en stor stark? Eller motsvarande.

Vad kostar en Big Mac & Co?


:)
 

Skitspel

Member
Oct 29, 2017
57
I Östasien existerar in princip inte vegetarianism som koncept. Många som kommer hit som vegetarianer lägger snabbt ner det då det är nästan omöjligt. Det värsta med Japan är priset på frukt, vilket är galet högt. Saknar vindruvor så mycket, men det är lite för dyrt för min budget ^^'
Åfan, hade ingen aning om att frukt var så dyrt där. Vet inte varför men det känns som om att det borde vara tvärtom, att frukt och grönt är billigare liksom.
 

Snö

Member
Oct 28, 2017
27
Tjo! Ingen här känner nog mig, jag var aldrig direkt aktiv i den andra tråden. Tänkte bara säga hej!
 
Oct 25, 2017
21,475
Sweden
Försöker själv växla från nöt och lamm till kyckling och fläsk av klimatorsaker men fortsätter äta ganska mycket kött överlag.

Min syster och hennes man kommer inte fira jul med resten av familjen på grund av att vi att vi andra kommer äta kött och fisk
 

Skitspel

Member
Oct 29, 2017
57
All frukt i Japan är importerad :(
Åfan, hade ingen aning. Varför är det så? Klimatet är det väl inget fel på heller, känns väl optimalt för att odla frukt i? Eller missar jag något kanske? :/

Tjo! Ingen här känner nog mig, jag var aldrig direkt aktiv i den andra tråden. Tänkte bara säga hej!
Hej, välkommen!
Ingen känner mig heller, är ny själv.

Min syster och hennes man kommer inte fira jul med resten av familjen på grund av att vi att vi andra kommer äta kött och fisk
Trist, synd att vad ni gillar eller ogillar att äta skall sätta käppar i hjulen för att spendera julen tillsammans. :(
 

tveir

Member
Oct 27, 2017
15
Har varit vegetarian i typ ett decennium. Känns som den enda stora skillnaden från om jag åt kött är att jag börjat känna mig indirekt ansvarig när vegetarianer och veganer beter sig illa offentligt. På ungefär samma sätt som jag irrationellt skäms som svensk varje gång PewDiePie säger något förkastligt.
 

Border

Banned
Oct 25, 2017
14,859
My town is getting its first IKEA in about a week. Is there anything good/authentic to eat there? There has never been a Swedish restaurant in town, so I have no experience with the cuisine.
 

ResetGreyWolf

Member
Oct 27, 2017
6,431
Tjo! Ingen här känner nog mig, jag var aldrig direkt aktiv i den andra tråden. Tänkte bara säga hej!

Jag känner definitivt igen ditt namn.

Åfan, hade ingen aning. Varför är det så? Klimatet är det väl inget fel på heller, känns väl optimalt för att odla frukt i? Eller missar jag något kanske? :/

Ah alright, mitt svar var lite kortfattat, hehe, är väl fler anledningar. Japaner är besatta av perfektion, så mycket frukt slängs för att det inte uppnår rätt standard. Sen är vissa frukter, såsom druvor och meloner, en statussymbol för de rika. Ännu en anledning är att bönder har högre marginal i Japan än i Europa (i EU ges det ju istället ut enorma bistånd till bönder). Sen finns det för lite frukt överlag, så supply/demand.

My town is getting its first IKEA in about a week. Is there anything good/authentic to eat there? There has never been a Swedish restaurant in town, so I have no experience with the cuisine.

To eat? Absolutely not. Their meatballs (köttbullar) are very cheap, and not an accurate representation in any way. Over-all, IKEA is basically like the free food you get in high school in Sweden. You should try one of the fishes though, they're alright.

Also, it depends on what country you live in too. The dishes are localized, to a greater or lesser extent.
 
Oct 26, 2017
2,316
My town is getting its first IKEA in about a week. Is there anything good/authentic to eat there? There has never been a Swedish restaurant in town, so I have no experience with the cuisine.

In a very simple and almost joke-y way you could get a sense of it with the food they are selling (meatballs etc).

But Its like eating at a McDonalds to vet a sense of american cuisine :)
 

Keasar

Banned
Oct 25, 2017
5,724
Umeå, Sweden
In a very simple and almost joke-y way you could get a sense of it with the food they are selling (meatballs etc).

But Its like eating at a McDonalds to vet a sense of american cuisine :)
Do they at least serve lingonberries with the meatballs internationally? Cause if it's at least potatoes, cream sauce, lingonberries and meatballs, while not the absolute best, it's close to a classic Swedish dish.
 
Oct 26, 2017
2,316
Försöker själv växla från nöt och lamm till kyckling och fläsk av klimatorsaker men fortsätter äta ganska mycket kött överlag.

Min syster och hennes man kommer inte fira jul med resten av familjen på grund av att vi att vi andra kommer äta kött och fisk

Trist att inte kunna fira ihop om man vill det. Men eftersom jag tycker de har en moralisk highground i det här fallet och som Eddie Vedder och andra sagt "If you dont stand for something, you fall for anything" så tycker jag det är strongt att de står upp för något. Och det blir viktigare för var år som går på den här jorden. Därför jag inte går på standup med Soran Ismail.

Varför inte testa en veg-jul om det är viktigt för dom? Man ska icke försaka sina systrar.

Hade jag stått för julfirandet hemma hos mig så hade jag kört helt vegetariskt (eller veganskt) och tror inte någon i min familj skulle motsäga sig det. Men nu är jag släktens dingpelle utan matsalsbord, svenssonliv och radhus så blir firande hos syster eller pappa. Och då är jag iaf glad att pappas finska dam gör lite morots- och kolråtslåda (vad det nu är) och är pappa på bra humör gör han vegbullar till mig.

Någon här som äter lutfisk till jul förresten? Eller har det helt dött ut?
 

Yazuka

Member
Oct 27, 2017
1,977
Sweden
Ät julsvan istället, det är 100% vegetariskt. Enligt fittpappa åtminstone.
 
Last edited:
Oct 25, 2017
21,475
Sweden
Trist att inte kunna fira ihop om man vill det. Men eftersom jag tycker de har en moralisk highground i det här fallet och som Eddie Vedder och andra sagt "If you dont stand for something, you fall for anything" så tycker jag det är strongt att de står upp för något. Och det blir viktigare för var år som går på den här jorden. Därför jag inte går på standup med Soran Ismail.

Varför inte testa en veg-jul om det är viktigt för dom? Man ska icke försaka sina systrar.

Hade jag stått för julfirandet hemma hos mig så hade jag kört helt vegetariskt (eller veganskt) och tror inte någon i min familj skulle motsäga sig det. Men nu är jag släktens dingpelle utan matsalsbord, svenssonliv och radhus så blir firande hos syster eller pappa. Och då är jag iaf glad att pappas finska dam gör lite morots- och kolråtslåda (vad det nu är) och är pappa på bra humör gör han vegbullar till mig.

Någon här som äter lutfisk till jul förresten? Eller har det helt dött ut?
Ja, men nu kommer vi vara hemma hos mina föräldrar, och då borde ju de få göra den mat som de själva vill ha? Naturligtvis skulle det finnas flera veganska alternativ åt min syster och hennes man, men problemet för dem är alltså att vi andra vill äta kött
 

Liljagare

Banned
Oct 28, 2017
616
Jag såg den på Hulu förut men den möjligeheten försvann när mitt bankkort gick ut och det nya inte gick längre att betala med då det var svenskt. Trist hur företag tackar nej till pengar pga uråldriga och omoderna marknadstänk.

Man kan fortfarande betala med presentkort ifrån mygiftcardsupply.
 

Strafer

The Flagpole is Wider
Member
Oct 25, 2017
29,387
Sweden
Köpte en låda pepparkakor igår, redan slut.

Nu väntar jag bara på att julmusten ska komma in.
 

ResetGreyWolf

Member
Oct 27, 2017
6,431
Do they at least serve lingonberries with the meatballs internationally? Cause if it's at least potatoes, cream sauce, lingonberries and meatballs, while not the absolute best, it's close to a classic Swedish dish.

015f7f83690ff9645d17efa78344cce5.jpg


IKEA meatballs in Japan.

Hvem er verst? Norge eller Danmark

Norge är som Sverige men med elbilar, oljepengar och en dialekt som gör att de konstant låter fulla.

Danmark är en produkt av incest mellan Sverige och Tyskland, och ännu år 2017 har inget utomstående land lyckats lära sig tyda det groteska danska språket.